Stacja kolejowa Grodzisk Wlkp.
Dojeżdżając do Grodziska Wielkopolskiego od strony Poznania komunikacją kolejową można spostrzec, iż przed samym miastem pociąg zaczyna je okrążać, jadąc łukiem. Zawiły układ torów prowadzących do stacji „Grodzisk Wlkp.” jest wynikiem chronologii oddawania do użytku poszczególnych linii. Jako pierwszy otwarto w 1881 r. odcinek prowadzący do Opalenicy, a 20 lat później dobudowano połączenie z Kościanem. Natomiast dopiero w 1905 r. ukończono połączenie z Wolsztynem i 1909 r. z węzłem poznańskim (przez Luboń na linii kolejowej Poznań – Wrocław).
Wszystkie linie spotykające się na stacji posiadały szerokość 1435mm stanowiąc tzw. normalnotorowe. W okresie świetności transportu szynowego, na grodziskim dworcu funkcjonowały 3 perony (5 krawędzi) połączone przejściem podziemnym, przejście nad torami, a w holu budynku dworcowego był bufet. Dziś z węzła kolejowego pozostały tylko 2 kierunki funkcjonujące w ruchu pasażerskim. Chodzi o linie na Poznań i Wolsztyn, obsługiwane przez spółkę „Koleje Wielkopolskie”. Osobowe połączenia do Opalenicy zawieszono na stałe w 1991 r. – 2 lata po zamknięciu kursów do Kościana.
Grodzisk Wielkopolski jest położony przy linii kolejowej po której przez wiele lat regularnie uczęszczały lokomotywy parowe. Do 12 grudnia 2013 r. w dni robocze pociągi kursowały z – ostatniej czynnej w Europie parowozowni w Wolsztynie do Poznania. W aktualnym rozkładzie jazdy połączenia do Wolsztyna i Poznania są obsługiwane przez autobusy szynowe.
Na terenie stacji Grodzisk Wlkp. znajdują się pozostałości po lokomotywowni oraz wieża ciśnień. Do około 2010 r. stacja posiadała sieć bocznic kolejowych, łączących ją z najważniejszymi zakładami przemysłowymi w mieście. Zwłaszcza w latach 80 XX w. pociągi towarowe intensywnie obsługiwały takie zakłady jak: przedsiębiorstwo produkcji wód mineralnych, elewator zbożowy czy wytwórnię pasz. Odcinek do Opalenicy został rozebrany w 2010 r., natomiast torowisko w kierunku Kościana jest wykorzystywane przez stowarzyszenie Grodziskiej Kolei Drezynowej, które skupia miłośników kolei. Baza GKD znajduje się 3 km za miastem – na terenie dawnej stacji kolejowej Ujazd Wlkp. Działalność stowarzyszenia polega m. in. na bieżącym utrzymaniu przejezdności torowiska, aktywnym propagowaniu turystyki kolejowej przez drezyny oraz organizacji imprez kolejowych.